Václav Hochmuth
Lietadlá do roku 1918

Lietadlá z obdobia vzniku letectva. Okrem lietadiel bojujúcich počas 1. svetovej vojna ma zaujímajú aj lietajúce stroje z prelomu 19. a 20. storočia, so zameraním najmä na účastníkov leteckých pretekov v Remeši v auguste 1909.

◄ Späť na galériu modelov
 
Lietadlá do roku 1909
 
Fokker Spin III

novostavba 1/48

 
Grande Semaine de l'Aviation, Remeš 1909
 
Antoinette VII

novostavba 1/48

 
Curtiss Rheims Racer

novostavba 1/48

 

Moja tretia novostavba lietadla spred 1.SV a zároveň druhé lietadlo z Remeša. Curtiss Rheims Racer bol senzáciou leteckého dňa, ako jediný zaoceánsky účastník si odniesol hlavnú cenu - Gordon-Benettov pohár. V pretekoch dosiahol maximálnu rýchlosť 75,693km/h a tesne predbehol nakoniec druhého Blériota na type XII.

Model je postavený úplne od nuly, z plastových doštičiek a plastových profilov. Nové sú aj vypletané kolesá z plastových skruží vypletených medeným drôtom. Plátené plochy sú nastriekané farbou Lifecolor. Drevo je znázornené olejovou farbou na syntetickom základe (Humbrol). Dekály vytlačil SPC decals. Model sa dobre umiestnil na viacerých súťažiach, okrem iného vyhral v roku 2003 Lippens cup na Plastic session v Poprade a v roku 2004 vyhral kategóriu novostavieb v mierke 1/48 na Scalemodelworld v Telforde, UK

 
Standard Voisin

novostavba 1/48

 

Vosiny boli v Remeši najrozšírenejším typom. Číslo 20 na ktorom lietal Louis Paulhan bolo zas najlepšie fotograficky zdokumentované. Paulhan na ňom dosiahol aj úspech v súťažiach - umiestnil sa ako tretí v súťaži v letoch do ďiaľky (131km).

Model bol postavený podobne ako ostatné stroje z Remeša z plastových doštičiek a profilov... Pri podvozku však boli použité aj mnou navrhnuté kovové diely (vyleptal ich kolega za čo mu aj touto cestou ďakujem). Použité boli farby Lifecolor, Tamiya a Vallejo. Viac o stavbe sa dá nájsť v časopise Modelář 11/2005. Model sa umiestnil na prvom mieste na Scalemodelworld v Telforde v kategórii civilných lietadiel a úspešne bodoval aj na iných súťažiach.

 
Lietadlá 1. svetovej vojny 1914-1918
 
Albatros D.III (Oef.)

konverzia Eduard 1/48

 
 
Fokker D.VII (Fokker built early)
Roden 1/48
 
Pfalz D.III
Eduard 1/48
 
 
Sopwith Tabloid
Special Hobby 1/48

 

Sopwith Tabloid bol jedným z prvých lietadiel bojovo nasadených v prvej svetovej vojne. Stroj na obrázkoch bol pôvodne stavaný ako pretekársky špeciál, vojna však zmenila jeho určenie a tak skončil ako bojový stroj u RNAS. Zaujímavý je guľomet na ľavom boku kabíny ktorý strieľal okruhom vrtule za použitia sekačiek - kovových klinov odrážajúcich guľky.

Model bol postavený z krabičky, žiaľ mnou vybraná verzia sa od štandardného Tabloidu odlišovala vo viacerých detailoch, na čo návod v modeli neupozorňuje. Motor som musel vymeniť za iný, pretože stavebnica obsahuje len sedemvalec. Doplnené boli viaceré detaily (šitie na boku trupu, pitotova trubica atď.). Inak ale model pasoval dohromady veľmi dobre, škoda len vzpier ktoré by mali byť rovnobežné. Nemal som silu to opravovať ale na hotovom modeli to až tak nevidieť... Pri povrchovej úprave som použil farby Lifecolor (plátno) a Gunze H (šedý panel okolo priestoru pilota). Krúžkovaný kov ne prednej časti je robený nasledovne: základ je leštiteľný metalizer f. Testors Magnesium. Po prelakovaní som na neho zriedenou striebornou Revell nanášal nerovnomerne bodky. Po zaschnutí som bodkovanie opakoval veľmi riedkou striebornou. Patina na modeli je robená olejovými farbami.

 
SPAD VII
Special Hobby 1/48

 

Jedno z najznámejších lieadiel prvej svetovej vojny v sfarbení amerického pilota kpt. Charlesa J. Biddla od 103rd Aero Squadron.

Ďalší model postavený len z krabičky. Stavba prebiehala bez problémov, veľmi pekný je interiér. Nevýhodou stavebnice je to, že ponúka v podtste len jednu verziu trupu - lietadlo dodnes zachované v múzeu v Kbeloch. Pozor je potrebné si dať aj na kryt chladiča s žalúziami, v modeli je otočený o 90 stupňov. Použitá kamufláž je tiež z krabičky, nastriekaná farbami Lifecolor a Vallejo. Vďaka ich rýchlemu schnutiu som kompletnú kamufláž nastriekal za jeden večer. Problematické boli vzpery, tie zo stavebnice som pri lepení horného krídla úspešne polámal a tak som ich musel vyrábať nanovo.